Το σύνδρομο ΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, που εμφανίζεται στο 5% του σχολικού πληθυσμού. Το 2018 τα ποσοστά διαφοροποιήθηκαν σε 8,4% στα παιδιά και 2,5% στους ενήλικες. [*]
Το σύνδρομο ΕΠΥ αφορά μια ιδιαιτερότητα στη λειτουργία του εκτελεστικού συστήματος του εγκέφαλου και επηρεάζει πολλές συμπεριφορές του παιδιού. Όπως την ικανότητα να σταματήσει τον εαυτό του από το να σκέφτεται άσχετα πράγματα την ώρα που του μιλά κάποιος, ή στην τάξη στη διαδικασία της παράδοσης. Δεν μπορεί να ξεχωρίσει τι είναι σημαντικό και πρέπει να το παρακολουθήσει και τι ασήμαντο, όπως ο θόρυβος που ακούει ξαφνικά έξω, κι αυτό θα το κάνει να φύγει τελείως η προσοχή του από το μάθημα/την παράδοση ή τη μελέτη στο σπίτι.
Δεν μπορεί δηλαδή να αυτορυθμίσει και να αυτό-πειθαρχήσει τη σκέψη και προσοχή του στο εδώ και τώρα του μαθήματος που έχει να μάθει για την επομένη. Παρατηρείται δηλαδή, κατ’ εξακολούθηση, δυσκολία στο να φιλτράρει τι είναι σημαντικό και τι ασήμαντο, το πρέπει από το-δεν-πρέπει σε επίπεδο προσοχής και συμπεριφοράς, στο να διατηρήσει τη νοητική αλληλουχία – που πρέπει να εστιάσει την προσοχή του αποκλείοντας όλα τα άλλα εξωτερικά ερεθίσματα και σκέψεις.
Επιπλέον δυσκολεύεται στη ρύθμιση του συναισθήματος και στην ικανότητα εσωτερικού διαλόγου (τι μπορώ/δεν μπορώ, τι πρέπει/δεν πρέπει, τι με παίρνει/δεν με παίρνει να κάνω).
ΕΠΥ Απρόσεκτος τύπος – ΕΠΥ -Α (ADHD-I):
Η προσοχή του μεταπηδάει από το ένα ερέθισμα στο άλλο χωρίς το ίδιο να μπορεί να το ελέγξει, ώστε να αυτό-οροθετηθεί και να επανέλθει στην αρχική του δραστηριότητα. Η προσοχή του διασπάται αισθητηριακά:
Το νέο αισθητηριακό ερέθισμα δηλαδή ακυρώνει το προηγούμενο και το παιδί ξεχνάει αυτό που έκανε.
Η προσοχή του όμως μπορεί να διασπάται κι από εσωτερικές σκέψεις, που πάλι δεν μπορεί να ελέγξει. Οι εκπαιδευτικοί θα περιγράψουν αυτόν τον μαθητή, ‘τουρίστας΄, ‘χαμένος στο διάστημα’, ‘απών΄, ‘είναι αλλού’, ‘δεν ενοχλεί, αλλά δεν συμμετέχει’…
ΕΠΥ Υπερκινητικός και παρορμητικός τύπος – ΕΠΥ-ΥΠ(ADHD-HI):
Δεν μπορεί να καθίσει στην καρέκλα, σηκώνεται και περπατάει μέσα στην τάξη, προπάντων στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, εξελικτικά στριφογυρίζει στη θέση του και παρατηρείται μια συνεχής κινητικότητα θέσης.
Δεν μπορεί να παρακολουθήσει κάτι για πολλή ώρα, είναι κινητικά ανήσυχο. Θέλει να σηκώνεται, παίζει για λίγο στο πάρκο, μετά θέλει να κάνει κάτι άλλο, να πάει στην παραλία. Σαν να μη το χωράει ο τόπος. Βλέπει τηλεόραση και συγχρόνως παίζει μπάλα και συγχρόνως μπορεί να φωνάζει ότι βαριέται !
Είναι παρορμητικό στον τρόπο που εκφράζεται, λέει «Σκάσε ρε» στον καθηγητή, και τη στιγμή που το λέει το έχει μετανιώσει. Δεν έχει φίλτρο στον λόγο του και στη συμπεριφορά του. Παρορμητικό και στην κίνηση – δηλαδή να κτυπήσει κάποιον, να αρπάξει τη μπάλα που παίζουν οι άλλοι, να αρχίσει να τρώει πριν καθίσουν όλοι στο τραπέζι, ή να κόψει την τούρτα των γενεθλίων με το που θα τη δει.
ΕΠΥ Σύνθετος τύπος – ΕΠΥ-Σ (ADHD-C):
Το παιδί έχει και τις 3 μορφές ΕΠΥ, είναι δηλαδή απρόσεκτο, υπερκινητικό και παρορμητικό.
…δεν μπορεί να καθίσει στη θέση του για πολύ, διασπάται εύκολα η προσοχή του και μεταπηδά το ενδιαφέρον του από τη μία ασχολία στην άλλη. Δεν μπορεί να παρακολουθήσει για πολύ χρόνο κάτι (π.χ. την παράδοση μαθήματος, την εξήγηση για κάτι, ακόμη και το έργο στο σινεμά, και τη ζωντανή θεατρική παράσταση), εκτός κι αν είναι κάτι που το ενδιαφέρει πολύ. Πετάγεται και λέει πράγματα, που δεν θα έπρεπε να πει και που αμέσως το μετανιώνει, ή λέει πράγματα τελείως άσχετα, που εκείνο σκέφθηκε εκείνη τη στιγμή.
Είναι απαραίτητος ο αναπτυξιακός παιδίατρος (σε βρεφική/νηπιακή ηλικία) σε αυτές τις περιπτώσεις και στην πορεία του χρόνου, Παιδοψυχίατρος. Το παιδί σε φαρμακευτική αγωγή είναι απαραίτητο να παρακολουθείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα (κάθε 2 ή 3 μήνες διότι μεγαλώνει και εξελίσσεται) από τον Παιδοψυχίατρο που χορήγησε τη φαρμακευτική αγωγή.
Εξίσου απαραίτητο οι γονείς να ακολουθούν τουλάχιστον δυο φορές τον μήνα συμβουλευτικές συναντήσεις από ψυχολόγο/ψυχοθεραπευτή, ή τον Παιδοψυχίατρο τους. Απαραίτητη προϋπόθεση ο Οικογενειακός Ψυχολόγος που θα αναλάβει τους γονείς να γνωρίζει αυτό το συγκεκριμένο σύνδρομο, τι σημαίνει και τι εμπλέκει μια νοοτροπική φαρμακευτική αγωγή σε έναν εξελισσόμενο εγκέφαλο.
Επιπλέον, όλοι οι Ειδικοί που ασχολούνται με την ΕΠΥ να είναι γνώστες των επικαιροποιημένων δεδομένων. Στόχος πρέπει να είναι η σωστή πλαισίωση του παιδιού, για τη σχέση του με τους ίδιους τους γονείς, τα άλλα μέλη της οικογένειας, το σχολείο και όχι μόνο.
Είναι συχνή η συννοσυρότητα (η συνύπαρξη) με άλλες αναπτυξιακές διαταραχές, και γι αυτό είναι άκρως απαραίτητη η διεπιστημονική διάγνωση στη διάρκεια του νηπιαγωγείου και πριν την έναρξη του σχολείου, και συνεχή παρακολούθηση από τον Παιδοψυχίατρο στην παιδική κι εφηβική ηλικία. Στην συνέχεια, θα είναι εξίσου απαραίτητη η παρακολούθηση αυτού του συνδρόμου από Ψυχίατρο, διότι διαφοροποιούνται τα συμπτώματα στην ενήλικη ζωή.
*46:523–532; Danielson, ML, et al. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, Volume 47, 2018 – Issue 2 ) (DSM-5, 2013; J.S. Raiker, L.Greening, L. Stoppelbein, S. P. Becker, P.J. Fite , Α.M. Luebbe – Child Psychiatry Hum Dev (2015).